En lærerik kveld i Skiolds lokaler på Marienlyst

Etter at Skiold i 2016 ble godkjent som kvalitetsklubb skal klubben gjennomføre temakvelder for spillere, trenere og ledere i klubben.

Tirsdag 20. september satt klubben fokus på idrett, doping og rus for våre lag i alderen 15 til 19 år.

2016-09-21
MortenBacke

IMG_2432.JPG

Det innledende foredraget ble holdt av Jan de Lange fra Antidoping Norge. Et spennende og ispirerende foredrag fra en mann som hadde kunnskap om det han pratet om. De fremmøtte fikk mye god kunnskap om temaet, Vi takker Jan for det inspirerende foredraget.

IMG_2435.JPG

Neste ut var Ole Alexander Tang fra forebyggende enhet hos Drammen politi. Han hadde mye fakta og gode råd til de fremmøtte. Gutta lyttet og tok til seg gode råd. Vi takker Ole for gode råd og forklaringer til de fremmøtte.

Deretter var der representanter fra Skiold som orientert om klubbens holdninger til doping og rus og oppfordret alle til å stille opp og si ifra om en av kompisene skulle trenge hjelp eller gode råd. Det er ikke å sladre, men å hjelpe en god venn når man sier ifra. Vi som er i klubblokalene på Marienlytst tar alltid imot spillere for en prat og gi rås. Dette var forøvrig også budskapet fra politiet, ikke vær redd for å si ifra.

IMG_2443.JPG

Til slutt hadde vi besøk fra Strømsgodset toppfotball og deres Blåtime. Denne gangen representert ved Lage Sofienlund som er ansatt for blant annet å ta seg av temaet samfunnsansvar. Lage hadde med seg Troy og Reidar fra Strømsgodsets gatelag. Dette ble en meget ærlig Blåtime med fortellinger fra virkeligheten til disse 2 gutta som har levd utenfor de grenser som bør oppleves. Vi takker spesielt Troy og Reidar for deres fantastiske fortellinger fra det vikelige liv på skråplanet.

Etter at kvelden var over har følgende kommentarer kommet fra noen av de spillerene som var tilstede:

Vi lærte mye som vi ikke visste og som vi ikke hadde tenkt på.

Jeg vil ikke ut på det kjøret

Tror vi trengte denne kvelden for å få opp øya og se.

Dette bør dere begynne med for enda tidligere aldersgrupper, det starter allerede når vi starter på ungdomsskolen.

Til slutt oppfordrer vi alle til å gjøre som Jan de Lnge sa: Tenk deg godt om 2 ganger og gjør de kloke valg, det er mange fristelser som står foran dere. I etterkant vil alle de som har tatt gale valg tenke, Jeg skulle aldri tatt den første.

Er det noe dere lurer på eller har lyst til å prate om så ta kontakt med en av lederne i klubben eller med Ole i politiet.

Vi takker alle for en fantastisk lærerik kveld.

Trykk her og les fra Strømsgodsets hjemmeside